Halloween!!!

Äntligen Halloween! En högtid som jag verkligen sett fram emot att fira i USA eftersom Halloween-firandet här är ganska mycket större än i Sverige. Under dagen när jag var ledig och barnen var i skolan var jag hemma och bakade Halloween-cupcakes. Sjuuuukt kul!!! Hann precis att bli klar innan jag stack iväg för att hämta upp barnen. När vi kom hem blev det lite fika innan det var dags att klä ut sig och göra sig i ordning för kvällens Halloweenparty. Nya klädde ut sig till Hermione Granger och Isa till Ginny Weasley från Harry Potter-berättelserna och Maverick var en liten fisk. När alla var utklädda och klara stack vi bort till grannkvarteret för att fira. Alla familjer hade tagit med sig något att äta som de ställde på ett stort bord där alla fick ta. Som vanligt när det är festligheter här i USA är där typ hur mycket mat som helst! Kan lova att ingen behöver gå hungrig!! Efter maten var det dags för "Trick or Treat". Ni anar inte hur mycket jag önskade att jag också var ett litet barn som fick springa runt till alla och fråga efter godis! Såg sååå roligt ut!!! Barnen älskade det förstås!! Och typ alla hade dekorerat sina hus så fint och själva klätt ut sig för att göra det ännu roligare och spännande för barnen när de kom. De som inte var hemma hade till och med ansträngt sig och ställt ut en stor skål med godis som barnen fick ta av. En riktigt nice kväll med trevliga människor, god mat och mycket godis såklart!

Mina Halloween-cupcakes

Isa som Ginny Weasley

Nya som Hermione Granger

Alla hjälper till att förbereda maten

Gullunge!!

Dags för "Trick och treat"

Min skugga

Oj vad mycket godis!!! Var ska jag börja!?

Weekend class i Charleston, SC

Då var det dags för lite plugg! En del i au pair-programmet är att man ska läsa 60 timmar på collage vilket är ca två kurser. Det finns massa olika typer av kurser man kan välja där man både kan välja att åka till ett collage och plugga varje vecka eller kan man välja att åka iväg till ett ställe i USA över en helg och lära sig om olika saker. Eftersom jag älskar att resa och se nya platser valde att åka till Charleston i South Carolina och lära mig om Charlestons historia som min första kurs. Charleston är mest känt för att vara en av de mest hemsökta platser i hela USA och även för att det är en väldigt fin stad. Läste på Aftonbladets hemsida precis innan jag skulle dit att Charleston nyligen blivit utsett till världens bästa stad av någon resetidning. Lite coolt! Så på fredagsmorgon bar det av mot Charleston tillsammans med Britta, en annan svensk au pair som bor hyfsat nära mig. Bilresan tog ca 5 timmar men vi hade laddat upp med Annas pepparkakor och lie svensk musik och lite annat smått och gott så det gick ganska snabbt ändå. Väl framme i Charleston checkade vi in på ett hostel som vi bokat. Där träffade vi även några andra au pairer som skulle på samma weekend class som oss. Senare på eftermiddagen var det dags för första delen på kursen som mest bestod av att lära känna varandra genom att berätta om sig själv och landet man kommer ifrån, diskutera några texter om Charleston som vi skulle ha läst innan och lite info om kursen. Därefter stack vi iväg till någon mysig restaurang och åt middag. Sen var det dags för min favoritdel, spökrunda!! Vi mötte upp vår guide i Waterfront Park som sedan tog med oss till de mest hemsöka platser i Charleston och berättade om alla konstiga saker som hänt där. Sjukt intressant tyckte jag!! På kvällen blev det mest lite chill på rummet.

Nästa dag möttes vi upp kl. 13.00 då vi egentligen skulle haft skattjakt i downtown Charleston, men på grund av det dåliga vädret så blev det en guidad tur i en gammal fängelsehåla istället. Efter en bit mat möttes vi upp igen för ännu en guidad tur men denna gång i downtown Charleston. Jag är egentligen inte så jätteintresserad av historia, men detta var faktiskt ganska intressant och framförallt väldigt fint att gå runt och titta på alla gamla hus och byggnader och vår guide var jättebra! Innan kvällens spökrunda blev det lite shopping och god mat men några  av de andra au pair-tjejerna. Även denna spökrundan var riktigt bra och intressant! På kvällen stack vi ut till lite olika ställen i Charleston och kollade lite. Eftersom det var helgen före Halloween mötte vi många utklädda personer. Sjukt kul att se allas olika dräkter och kläder. Vissa personer har verkligen lagt ner hela sin själ i att skapa den bästa halloweendräkten ser det ut som!

Sista dagen blev ganska kort på grund av Stormen Sandy som skulle dra in över landet. Jag och Britta hade en ganska lång resa hem och visste inte hur blåsigt det var. Men en liten skattjakt på Charlestons marknad hann vi med iaf så det var tur! Helgen har varit mycket trevlig och intressant och jag kan verkligen rekommendera att gå en weekend class eftersom man får både resa och se ett nytt ställe som man får lära sig mycket om och även träffa massa andra au pairer. Vädret kunde varit lite bättre men annars var helgen kanon!! :)

På väg mot Charleston

Hostel/vandrarhemmet vi bodde på

Rainbow Row

The Pineapple fountain

Dags för spökrunda

Guidad tur i en fängelsehåla

Föreläsning av en pirat

Guidad tur i Downtown Charleston

Lite regningt...

Någon har stått på balkongen lite för länge...!!!

Kvällens middag

Spökrunda nr.2

Skattjakt på marknaden i Charleston

Handgjord "roslampa" av något slags palmblad

"Ghost shop"

Delfiner...

...och pelikaner

Avslutade helgen med en megagod glass :)

Bilder från Oktober

Morgonpromenad med Maverick

Nya lagade egen kvällsmat - Lila äggröra

Present från mamma som precis kommit hem från New Orleans

Isa :)

Härlig kväll

På väg till höstfestival I New Bern med Britta, en annan svensk au pair, och hennes värdbarn

Som om Snickers inte var tillräckligt onyttingt redan, varför inte fritera den också...?? Välkommen till USA!

Åskväder

Ännu en vacker soluppgång. Fotoarkivet fylls på ganska snabbt kan jag säga!

Åkte med flickorna till Monkey Joe´s lekland

Full fart!!

Hula Hula-girls

Hula Hula-show för Barbie och alla hennes vänner

"Jag är inte med om det ska vara på det här viset"

Nyas fotbollsmatch

På väg till Downtown Wilmington med au pair-tjejerna

Fika-dags!

Picknick med Isa efter skolan

St Louis

Dags för nästa äventyr...MOT ELIN OCH ST LOUIS!!! :D
Efter ett par timmars flygresa var jag framme på flygplatsen i St Louis där Elin och hennes gulliga lilla värdbarn stod och viftade med en stor Sverigeflagga som de själva klippt och klistrat ihop! På sverigeflaggan stod där "Välkommen till St Louis Linnea Jönsson". Haha så fint!! Fick även fina teckningar av Elins värdbarn när jag kom! Så sjukt gulliga! :D
Efter att ha hämtat och lämnat ungar, varit en sväng på biblioteket och även käkat hemmagjord pizza stack jag och Elin till ett köpcentrum och kollade lite. De hade bland annat H&M där vilket gjorde mig överlycklig!! Har inte varit på H&M sedan jag lämnade Sverige! Därefter blev det en glass innan vi stack till biografen för att kolla på "Taken 2". Den var bra!

På lördagen stack vi till downtown St Louis för att kolla på "The Arch". Riktigt coolt att komma så nära! Den är större än vad man tror! Efter en god lunch stack vi till några väldigt roliga affärer, "Dollar Tree" där allt kostar 1 dollar (ca 7 kr) och "Five below" där allt kostar fem dollar eller mindre. För en dollar hittade jag bla. vantar, bodylotion, T-shirt, någon kul sak till värdbarnen och massa annat roligt! Hur bra som helst!! På kvällen blev det en tur till köpcentrumet igen innan vi stack tillbaka hem och kollade film.

På söndagen åkte vi till en annan rolig affär som hette "Glbal market" där de hade matvaror från massa olika länder. Hittade bla Vasa knäckebröd, Marabou, lingonsylt, Annas pepparkakor och det coolaste av allt Önos hallon-/ och jordgubbssaft!! Stod till och med på flaskan "Från skånska Tollarp"!! Det går liksom inte att beskriva känslan hur glad man blir när man ser något från Sverige här i USA och ännu bättre och coolare när det dessutom är skånskt och så nära som Tollarp! När lyckoruset lagt sig stack vi hem och bakade kladdkaka som vi skulle bjuda på Elins värdfamilj på kvällen. När kakan var bakad och klar åkte vi in till stan för att möta upp en annan svensk au pair-tjej på Cheesecake Factory. Heeeelt sjukt vilka cheesecakes det fanns där! Och ja, det var minst lika gott som det såg ut!! På kvällen bjöd Elins värdmamma på mat och vi bjöd på kladdkaka. Efter några godnattsagor var barnen i säng och jag och Elin lade oss framför TV:n och kollade på en bra film.

Måndagmorgon och dags för skola för den äldsta tjejen. Vinkade av henne vid bussen på morgonen när den kom och hämtade upp henne. Vid lunch stack jag och Elin till "Bread Company" och käkade varsin god sallad, sen var det snart dags att bege sig till flygplatsen. Tiden går så sjukt fort!! Men roligt har det varit och verkligen kul att möta Elins värdfamilj och se hur hon har det som au pair i St Louis!