Jul i USA 2012

Att fira jul i USA är något jag verkligen sett fram emot! Samtidigt har jag varit lite rädd för att få mycket hemlängtan dels för att familjen precis åkte hem och dels för att det är en tradition då man ofta firar med familj och släkt vilket jag har gjort i alla år. Så det kommer verkligen att bli en annorlunda jul men också väldigt intressant och minnesvärd såklart! :)
Vaknade lite innan 9 på julafton och loggade in på Skype för att prata med familjen och alla som var hemma hos oss för att fira jul. Alla hade tagit plats i soffan för nu var det dags för Kalle Anka! Emma såg till att kameran var perfekt riktad mot TV så att jag också kunde se! Så kändes nästan som om jag satt där hemma i soffan med alla som vanligt fast än jag låg här i min säng på andra sidan Atlanten. Efter Kalle Anka gick jag upp och åt frukost och lite senare fick jag vara med på Skype när de öppnade julklapparna där hemma! Måste säga att jag älskar Skype!! Senare på dagen var det dags att dekorera sugar cookies. Min värdmamma hade köpt massa olika sorters strössel och annat att dekorera med! Riktigt roligt! Älskar verkligen sånt! När vi var klara och städat undan allt väntade en god middag! Vi åt ungsbakad oxfilé med någon slags bakad potatis och gröna bönor! Helt sjukt gott!!!! Därefter följde jag med min värdfamilj till kyrkan där de hade en typ ljuskväll. Jättefint och mysigt! När vi kom tillbaka från kyrkan var det läggdags för barnen MEN...så knackade någon på dörren. Nya sprang bort och öppnade...IT`S SANTAAAAAAA!!!!!!!!!! Nya blev helt galen och sprang runt i hela huset av lycka! Hahah så underbart att se!! Isa blev också väldigt glad och överraskad men Maverick tyckte nog det var lite läskigt och höll en ganska låg profil i början, men efter ett tag gick det bättre! Tomten hade tagit med sig varsin julklapp till barnen som han delade ut. Vi satt och pratade med tomten ett tag innan han var tvungen att gå eftersom han hade många hus att besöka, men han lovade att komma tillbaka under natten med resten av julklapparna! När barnen var i säng var det dags att ställa i ordning allt så att alla julklappar och leksaker var framme när barnen vaknar på morgonen. Innan jag gick och lade mig öppnade jag min sista lucka i min adventskalender. Kunde räka ut att någon av hälsningarna var från min familj och det var det också. Saknade familjen ganska mycket redan innan och så fort jag öppnade första brevet och såg att det var från mamma kom tårarna. Och ännu värre blev det när jag öppnade nästa brev som var från min älskade lillasyster. Då sprutade tårarna av både glädje och saknad och jag vet inte allt! Brevet var så himla fint, men jag kunde knappt läsa det för alla tårar samtidigt som jag skrattade hur mycket som helst! Åhh vad jag saknar min lilla älskling! Du är bäst i hela världen min underbara syster! Vill även passa på att tacka alla som skickat fina små hälsningar som jag fått ta del av under hela december! Och framför allt till min fantastiska mamma som kom på idén och satte ihop hela kalendern! LOVE YOU!! <3
 
Nya vaknade kl 5 och tyckte att alla skulle gå upp och börja öppna julklapparna, men hon fick lugna sig till i alla fall kl. 7. När klockan slog om från 06.59 till 07.00 var Nya på plats! Vi började med att äta en god frukost sen var det dags att börja öppna julklapparna. Barnen var helt galna! Sååå roligt att bara sitta och titta på dem när de öppnade sina julklappar och se hur glada de blev för alla sina nya leksaker. Fick jättemånga fina saker av min värdfamilj! Bland annat en Calvin Klein-dunjacka, en jättefin efterrätts-kokbok, små högtalare till min Iphone som man kan ha med sig överallt, halsband, pyjamas, morgonrock, presentkort på Target, svenska produkter som är svåra att få tag på här som vaniljsocker, pärlsocker och svensk pannkaksmix, vantar och en schal, en burk att samla snäckor i och en egen "Elf on the shelf"*. Helt sjukt fina saker! Blev hur glad som helst! Eftersom där var så mycket julklappar tog det i stort sätt hela dagen att öppna dem eftersom barnen gärna ville leka lite med sakerna de fått också emellanåt. Var verkligen en jättmysig dag! Senare på kvällen stack jag hem till Ronny för att fira lite jul där också och äta middag. Han bjöd på något som jag aldrig hört talas om innan - turducken!! Turducken är en kyckling som ligger i en anka som ligger i en kalkon!! Ganska random, men gott var det! Dagen avslutades med lite julfilmer, bland annat Polarexpressen och Ensam hemma.
 
*"Elf on the shelf" - Är en liten husalf som tomten har skickat ut till alla barnfamiljen för att hålla koll på barnen så att de är snälla och sköter sig. Alfen kommer i början av december och stannar till julafton, men varje natt åker han tillbaka till tomten för att rapportera hur barnen varit under dagen. Nästan morgon när han kommer tillbaka har han gömt sig på ett nytt ställe. Ibland kan han vara lite busig och hitta på hyss, som en dag hade han slängt ner alla våra julstrumpor på golvet och hängt upp allas underkläder istället. Ibland skickar han små meddelanden och ibland har man med sig meddelanden från tomten. Man får absolut inte röra honom för då förlorar han sin magi. Skulle man råka röra honom måste man ge honom kakor och mjölk för att han ska kunna återhämta sig! Verkligen en jätterolig idé tycker jag! Lätt att jag ska ta den idén med hem till Sverige! Och nu har jag ju även min egna lilla alf! :) 
 
Julafton
 
Dekorera sugar cookies
 
 
 
 
 
En god julmiddag med värdfamiljen
 
Julkonsert med Isa och Nya
 
 
Tomten!! :)
 
 
 
 
 
 
 
Alla saker jag fick i min adventskalender! STORT TACK ALLA!! <3
 
Allting redo för barnen när de vaknar
 
 
Juldagen
 
Woohoo!! :D
 
 
 
Min fina julstrumpa! :)
 
 
Lasersvärds-fight!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0